П'ятниця, 26 квітня 2024, 16:30
Повна версія сайту
;

Лайфхак від поліції Чернігова: як не потрапити на гачок шахраїв

08:30 24.04.2018    Коментарі  
 

Здебільшого чернігівці не володіють інформацією про найпоширеніші види шахрайства, а коли щось таке чують, то заспокоюють себе фразою: «Зі мною таке не станеться». Та це самообман. Описати середньостатистичну жертву шахраїв просто неможливо, бо для кожного віку та статі злодії мають окрему легенду.

Молодь вони ловлять на передплаті за уявний товар з безкоштовних сайтів оголошень, середній вік «ведеться» на історію із заблокованими банківськими картками, а старше покоління страждає через підвищений емоційний поріг та віддає гроші невідомим, повіривши, що їх син нібито потрапив у аварію. Тож якщо ви не хочете стати жертвою пройдисвітів, занотуйте поради від начальника Чернігівського відділу поліції Володимира Реберга.

Фейковий порятунок, або «Алло, мама я потрапив в аварію!»

Материнське серце дуже вразливе й шахраї на цьому грають. Вони дзвонять літнім жінкам, щоб збентежити фразою: «Алло, мама я потрапив в аварію! Терміново потрібні гроші! Зараз я дам слухавку лікарю/поліцейському, який розкаже, що робити». Якщо син так би мовити в медзакладі, то гроші аферисти проситимуть на лікування, якщо ж у поліції — щоб «відмазати» родича від відповідальності перед законом.

Аферисти — хороші психологи, вони ведуть діалог так, що жертви слухняно виконують поради посередника. Вступивши в полеміку з невідомими, не давайте їм жодної інформації про себе або родичів. Не називайте імен, адрес, номерів телефонів, дат народження тощо.

Начальник Чернігівського відділу поліції Володимир Реберг у таких випадках радить насамперед дзвонити безпосередньо тому родичу, який начебто потребує допомоги, або людям, які можуть у даний момент бути поруч із ним. Якщо з певних причин вони не знімають слухавку, то поцікавтеся у людини, що вам подзвонила, у якій лікарні перебуває син/онук. Скажіть співрозмовнику, що вже їдете туди. 

У випадку, коли ситуація з аварією таки мала місце, ви будете більш корисні своєму родичу в медичному закладі. Там ви поспілкуєтеся з лікарями, сходите в аптеку тощо. До того, ж справжній лікар знатиме хоча б якість дані про вашу близьку людину і ще в телефонному режимі опише ситуацію, що сталася, а не витягуватиме інформацію з вас. А от шахраї не зацікавлені у світлому розумі потенційної жертви, тож аферисти вигадають нісенітницю чи покладуть слухавку.

Шахрай представився працівником поліції!? Тоді уточніть у нього в якому саме відділі перебуває ваш родич, після чого передзвоніть туди й перевірте інформацію. Ви будете здивовані, але людина з таким ім’ям не працює в поліції.

— Якщо вам кажуть, що ваша дитина потрапила в аварію, то не потрібно поспішати віддавати гроші третім особам, навіть якщо ви їх обнадіяли. Подзвоніть на канал «102» і запитайте чи дійсно мала місце така аварія. Поліція Чернігова оперативно прийде на допомогу та порадить як правильно вчинити в даній ситуації. Та головне — у поліції можуть спростувати чи підтвердити факт аварії, — зауважує Володимир Реберг.

Боятися оформлення ДТП не варто. Якщо вас цим лякають, то скажіть телефонним аферистам, щоб поліція займалася своєю роботою. Якщо ви поводитиметеся як законослухняна людина — схема аферистів не спрацює.

Важливо розуміти, що одні шахраї набирають номери телефонів навмання, інші — користуються телефонними довідниками. Вони можуть перебувати в будь-якій точці країни, а в Чернігові мати лише посередника, який приїде до вас чи ваших родичів по останні гроші. Після вдалого відпрацювання шахраї викидають сім-картки і відстежити їх уже майже нереально. У Чернігові є чимало таких історій, коли літні люди віддавали десятки тисяч гривень на псевдо порятунок родичів. В аферистів немає співчуття чи жалю до пенсіонерів, їм байдуже, що ці кошти збиралися на лікування, ремонт чи весілля онуків.

Не вірте тим, хто представився працівником банку

Якщо старше покоління вірить у псевдо рятівників з поліції чи лікарні, то робочий клас легко ведеться на афери з банківськими картками. Ці люди зазвичай заклопотані роботою і не мають часу перевіряти, чи справжній працівник банку їм телефонує. Коли приємний голос із поставленою інтонацією ввічливо пропонує вирішити якусь проблему (наприклад, картка клієнта нібито заблокована) — люди радо диктують аферистам усю секретну інформацію. Повідомляючи пін-код, номер картки, логін, пароль та cvv-код третім особам, людина порушує укладений із банком договір та водночас стає об’єктом злочину.

— У жодному разі не повідомляйте таку інформацію третім особам. Якщо вам подзвонив так званий працівник банку, то домовтеся з ним про зустріч безпосередньо у відділенні банку, або подзвонить на офіційну гарячу лінію, яка починається цифрами (0800). Справжні банківські працівники володіють усією інформацією, яку вони мають знати про вас, тому нічого не розповідайте в телефонному режимі — застерігає начальник Чернігівського відділу поліції Володимир Реберг.

Як показує практика, шахраї навіть не можуть звернутися до вас на ім’я, адже просто не знають його. Не знають вони й те, у якому банку ви обслуговуєтеся. Усю цю інформацію хитрі шахраї дізнаються саме від потенційної жертви. Якось у Чернігові за такою схемою вони обдурили пенсіонера. Той продиктував усю секретну інформацію з картки, але грошей на рахунку в нього не було. Тоді невідомий голос попросив передзвонити, коли прийде пенсія. Дідусь виконав завдання шахраїв та вмить втратив усі гроші.

Поліція радить просто зараз дізнатися номер телефону гарячої лінії вашого банку або номер особистого менеджера та в будь-яких випадках дзвонити за консультацією їм. Усі маніпуляції з рахунком зрештою краще робити безпосередньо у відділенні банку.

Уникайте купівлі товарів на умовах передоплати

На безкоштовних сайтах оголошень можна легко натрапити на пройдисвітів, які продають фейкові товари. Вони або фотографують свої речі, які не продають, або завантажують фото з Інтернету. До оголошення додають гарний опис та низьку ціну й чекають на потенційних жертв. У гонитві за знижкою, чернігівці перераховують передоплату або всю суму за товар зовсім невідомим особам.

— Після передплати за товар оголошення із сайту може зникнути, а продавець викине сім-карту чи просто більше не візьме слухавку. Поліція радить купувати речі в перевірених продавців чи хоча б під час особистого контакту. Якщо ж покупець налаштований придбати товар у незнайомця, то не варто погоджуватися навіть на часткову передоплату. Домовляйтеся про післяплату, — підкреслює Володимир Реберг.

Цікаво, що шахраї ховаються за різними оголошеннями — «продають» побутову техніку, автомобілі та навіть сіно з дровами. От, наприклад, на Чернігівщині поліція вирахувала жінку, яка обдурила три десятки українців із різних областей, пропонуючи придбати віртуальний набір посуду. Отримуючи гроші, вона переставала виходити на зв’язок із клієнтом. Був у зловмисниці і свій «пунктик» — вона не хотіла мати справи із покупцями з рідної Чернігівщини, адже при особистому контакті їй нічого було показати.

У будь-якій незрозумілій ситуації — дзвоніть на гарячу лінію «102».

Поліція радить сумлінно ставитися до власних грошей. Не дозволяйте затьмарювати свою голову знижками, які в результаті дуже дорого коштуватимуть вашому гаманцю.

Зберігайте холодний розум під час дивних телефонних дзвінків і не дозволяйте третім особам маніпулювати собою. Розмову ведіть ви, а потенційному аферисту залиште пасивну роль.

Це ви маєте ставити йому питання про ім’я родича, характер аварії та її наслідки. Це ви маєте запитувати з якого банку вам дзвонять, а не перераховувати всі фінансові установи, у яких ви маєте картку. Це ви вирішуєте віддавати гроші невідомій особі чи ні.

У будь-якій незрозумілій ситуації — дзвоніть на лінію «102». І пам’ятайте, що на гачок пройдисвітів може потрапити людина різного віку, тож просто зараз подзвоніть своїм батькам чи бабусі з дідусем. Розкажіть їм цю інформацію сьогодні, адже завтра їм можуть подзвонити шахраї!


Автор: Сектор комунікації поліції Чернігівської області
Коментарів ще немає