П'ятниця, 29 березня 2024, 15:29
Повна версія сайту
;

Чи працюють громадські слухання в Чернігівській області?

09:32 20.08.2019    Коментарі  
 

Законодавством України передбачений доволі широкий перелік інструментів, які забезпечують можливість участі мешканців в управлінні громадою. Серед них зокрема визначено право проводити громадські слухання - інструмент, що дозволяє громадянам прийняти безпосередню участь у здійсненні місцевого самоврядування.  Відбуваються вони у форматі зустрічей з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. У цій статті ми проаналізуємо,  чи працює даний механізм в Ніжинській та Новгород-Сіверській  громадах.

Спочатку перевіримо чи існує документально такий інструмент на місцях:

-          На офіційному сайті м.Ніжин є розділ "Громадські обговорення" (не плутати з громадськими слуханнями), в якому в тому числі оприлюднені документи до громадських слухань. При цьому не можна ідентифікувати, який документ пропонується до громадського обговорення, а який до громадських слухань, дати оприлюднення документів та актуальність збору пропозицій до них. У Статуті територіальної громади встановлено, що громадські слухання скликаються на вимогу не менше 500 жителів, ініціативна група складається з 25 осіб.

-          На офіційному сайті м.Новгород-Сіверський відсутня інформація про процедуру проведення громадських слухань за ініціативи мешканців міста. У Статуті територіальної громади не визначено кількість підписів, які необхідно зібрати для скликання громадських слухань.

Як результат, за 2018 рік в Новгород-Сіверській громаді не було проведено жодного громадського слухання, в той час як Ніжинська міська рада  ініціювала громадські слухання  згідно постанови кабміну № 555 - «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні» від 25.05.2011. Громадські слухання  містобудівної документації в м. Ніжин відбулись 2 квітня 2018 року, було розглянуто 4 питання про детальний план території в 4 різних місцях.

 Важливо зазначити, що слухання щодо затвердження містобудівної документації - це окремий вид громадських слухань, які  мають проводитись в обов’язковому порядку.  Місцеві ради зобов’язані самостійно проводити громадські слухання щодо містобудівної документації. Відповідно до статті 21 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» затвердження цієї містобудівної документації без проведення громадських слухань забороняється.

Фактично ми бачимо ситуацію обмеженого використання інструменту - замість врахування думки громади він на практиці скоріше слугує звичайному інформуванню населення щодо вже прийнятих рішень. Хоча громадські слухання повинні передувати прийняттю остаточного рішення, зокрема формувати його суть за рахунок пропозицій громадян.

Чи можливе використання громадських слухань безпосередньо громадянами,  як форма співпраці міської ради та мешканців міста? Звісно, що так! Нагадаємо, що основна мета громадських слухань - це обговорення та прийняття рішень з найбільш важливих питань місцевого значення разом з громадою. Не тільки тих, що ініційовані чиновниками, а й тих, що ініцією громада.

Що ж потрібно зробити для того, щоб інструмент працював як передбачено Конституцією України, Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”?

Ніжинська міська рада повинна систематизувати оприлюднення всієї інформації, пов'язаною з громадськими слуханнями (анонсів та результатів) в окремому розділі, зокрема оприлюднити інформацію про порядок ініціювання громадських слухань за ініціативи жителів міста. Також необхідно зменшити кількість підписів під вимогою проведення громадських слухань за ініціативою мешканців громади з 500 до 100, за аналогією вимог до електронних петицій, як це рекомендовано в п. 2 Перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" щодо електронного звернення та електронної петиції».

Що ж стосується м. Новгород-Сіверський,  важливо запровадити практику публікації на офіційному сайті ради інформації про порядок ініціювання громадських слухань за ініціативи жителів міста, а також анонси про проведення громадських слухань та їх результати.  А в статуті територіальної громади визначити, що для скликання громадських слухань за ініціативою мешканців громади необхідно зібрати не більше 100 підписів, за аналогією вимог до електронних петицій: для громад з населенням від 5 тисяч до 50 тисяч жителів - не менше ніж 100 підписів, як це рекомендовано в п. 2 Перехідних положень ЗУ «Про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" щодо електронного звернення та електронної петиції».

Реалізація цих пропозицій дозволить зробити громадські слухання більш доступними для громади, надаючи змогу проводити не тільки обов’язкові слухання, а й за нагальними питаннями, що турбують громаду.

 

*Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) - найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією.

Програма фінансується ЄС та співфінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).


Автор: Чернігівська обласна ГО ЦПСА
Коментарів ще немає