Четвер, 18 квітня 2024, 06:54
Повна версія сайту
;

Порушення, які допускають замовники в публічних закупівлях в Чернігівській області та їх наслідки

11:12 28.10.2019    Коментарі  
 

Договорів майже на 4 мільйони гривень було розірвано за результатом громадського моніторингу публічних закупівель в Чернігівській області, що проводився представниками Центру політичних студій та аналітики.

Ще на початку 2018 року розпочав свою роботу проект “Центру політичних студій та аналітики” (м.Чернігів), що проводився в партнерстві Центром “Ейдос”( м.Київ). Однією із цілей якого було виявлення порушень в сфері публічних закупівель, які проводять розпорядники бюджетних коштів в Чернігівській області. За цей період представниками організації було надіслано понад півсотні звернень до контролюючих органів щодо можливих порушень законодавства, а також безпосередньо до самих замовників, які здійснювали закупівлі.

Так, за результатами громадського моніторингу публічних закупівель порушення, які  допускали замовники області можна розділити на декілька основних видів.

Ділення  предмету закупівлі на частини для уникнення проведення процедури відкритих торгів, коли замовники ділили однаковий предмет на суми менше 200 тис.грн  або 1,5 млн. грн для робіт на декілька закупівель (іноді кількість таких закупівель досягала 15 частин). Так, ст.2 Закону “Про публічні закупівлі” (далі- Закон) встановлює, що замовник не має права ділити предмет закупівлі з метою уникнення процедури відкритих торгів. Дане порушення було виявлено у 87 закупівлях, особливо багато таких порушень було зафіксовано у 2018 році, у 2019 кількість таких порушень значно зменшилась через більш активне реагування органів Державної аудиторської служби.

Також серед частих порушень були  відсутність специфікацій до оприлюднених у системі “Прозоро” договорів. Так в Законі визначено, що договір про закупівлю оприлюднюється замовником протягом двох календарних днів з дня його укладення. Оскільки специфікація до договору є його невід'ємною частиною, вона оприлюднюється разом із договором. Відсутність специфікації не дає можливості визначити детальні характеристики товару/послуги/роботи, які придбав Замовник. Але деякі замовники очевидно не бажають дотримуватися принципу “прозорості” у своїй діяльності.

Неправомірні вимоги до учасників або переможців торгів. До найтиповіших порушень цього виду відносилися вимоги надати переможцем закупівлі інформацію, яка міститься у відкритих державних реєстрах. Оскільки на сьогоднішній день більшість даних про корупційні правопорушення містяться у відкритих державних реєстрах, замовник не має права вимагати документального підтвердження такої інформації - такі вимоги встановлює 2 частина статті 22 Закону.

Також до даного виду порушень відносилися вимоги надати учасникам інформацію торгів з публікацією англійською мовою цінову пропозицію в складі тендерної пропозиції . Що не передбачено даною процедурою закупівлі, оскільки ціна учасників повинна бути відкриватися лише на початок аукціону.

Порушення при складанні форм документів. Сюди відносилися відсутність накладеного електронного цифрового підпису при подачі оголошення про закупівлю замовником, відсутність у тендерній документації вказівок на джерело фінансування та строк розрахунків, неправильно визначені строки проведення аукціону.

Порушення при складанні тендерної документації: відсутність вказівки еквівалент, розбіжності в очікуваній вартості предмета у самому оголошенні та в документації, не визначений строк дії тендерної пропозиції.

Неправильно визначений предмет закупівлі. І хоча згідно законодавства замовник сам визначає предмет закупівлі відповідно до Єдиного закупівельного словника, така маніпуляція часто використовується замовниками з метою приховати свою закупівлю від “небажаних” учасників. Також часто замовники під одним кодом товару  закупають різні групи товарів, що зменшує кількість потенційних учасників закупівлі. Або коли предмет закупівлі визначався таким чином, що не давав можливості потенційним учасникам визначити що закуповується. Наприклад під визначення предметом закупівлі “фурнітура різна” закупалися шкільні меблі у Ніжині.

В деяких випадках також зустрічаються порушення коли замовник проводив закупівлю через укладення прямого договору не дивлячись на те, що її вартість була вищої ніж встановлено законом. Такі випадки хоч і не були частими, але показують, що за 3 роки дії закону про публічні закупівлі не всі замовники знають навіть його основи.

Також в  Козелецькому районі при закупівлях харчування для шкіл та садочків було виявлено антиконкурентні узгоджені дії між учасниками торгів.

Результатом виявлених порушень  ДАСУ за зверненнями представників організації, за наслідками яких 9 договорів було розірвано, 11 закупівель було відмінено у зв'язку з неможливістю усунути порушення, по 9 закупівлям було внесено зміни до тендерної документації. Крім того 4 замовника самостійно внесли зміни до ТД в закупівлі після звернення до них.

Також учасники, які здійснювали антиконкурентні узгоджені дії, були оштрафовані Антимонопольним кабінетом України на 10 тис. грн.

Результати моніторингу показують, що серед основних порушень, які допускають замовники при здійсненні закупівель в Чернігівській області, є як серйозні порушення законодавства, так і порушення, які допущені внаслідок незнання законодавства та невміння правильно підготувати тендерне документацію. Але в обох випадках це призводить до негативних результатів, а саме подовження строків закупівлі, розірвання договорів і т.д.  В кінцевому результаті від цього в більшості страждає громада. Адже від якісного проведення закупівлі залежить чи буде громада забезпечена необхідними товарами, послугами та чи якісно і вчасно будуть виконані певні роботи. 

Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) - найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).


Автор: Чернігівська обласна ГО ЦПСА
Коментарів ще немає