П'ятниця, 29 березня 2024, 12:24
Повна версія сайту
;
Cєргєй Карась
Cєргєй Карась

Територія (не) поваги

12:14 31.07.2018    Коментарі   Переглядів: 2810   

Нещодавно, в один день у двох маршрутках в Україні у результаті страшних ДТП загинуло більше десяти людей. А раніше, за перше півріччя 2017 року, на дорогах країни обірвалися життя 1237 осіб.

Не менш небезпечні і дороги у Чернігові. Як повідомили 12 липня в одному з міських інтернет-пабліків, на пішохідному переході біля швейної фабрики у цей день збили жінку. Її відвезли на швидкій.

Автор повідомлення, користувач під ніком "Alena Sidorova" супроводила свій пост зауваженням: "Будьте уважні!! Простіше зупинити п'яту точку, ніж автомобіль". Цієї позиції, що покладає значну частину провини на пішохода, збитого на пішохідному переході, дотримувалася і значна частина коментаторів цієї новини (інші, втім, згадували про правила дорожнього руху).

Тема доріг давно дозріла і перезріла. Тому давайте спробуємо про неї поговорити.

Пішоходи

Пішоходи представляються найбільш незахищеними учасниками дорожнього руху, з якими не прийнято рахуватися. Наприклад, у той же день, 12 липня, автор цих рядків стояв на нерегульованому пішохідному переході на вулиці Доценка. Здавалося б, за правилами, машини повинні були поступитися пішоходу. Але реально троє водіїв гордо проїхали по "зебрі", при тому, що я був явно у поле їх зору: Сліпі? Поспішають? Або адепти ідеї про "п'яту точку", яку легко зупинити? Перейти я зміг тільки тоді, коли всі автомобілі проїхали.

Втім, на тротуарі пішохід теж не може розслабитися. Не так давно я біг по вулиці Київській, навпроти римсько-католицької церкви. Тротуар там вузький. І, раптом, я відчув удар у плече і почув щось на кшталт: "Куди прешся?!" - це велосипедист, якій їхав не по автомобільній дорозі, а по вузькому тротуару, нагнав мене зі спини і, не подаючи жодних сигналів (і вже тим більше не даючи пішоходу перевагу на території, яка начебто для пішоходів і призначена), вирішив обігнати.

Але ці випадки, звичайно, є лише вершиною айсберга. Айсберга взаємної неповаги. Адже на дорогах Чернігова (за рідкісними винятками) ніхто не поважає нікого.

Правий поки живий

Так, для пішоходів створені несприятливі умови: водії не поступаються їм дорогою, навіть велосипедисти часто дивляться на них як на людей нижчого класу (без транспортного засобу же). Причому труднощі виникають не тільки з боку учасників дорожнього руху, а й від... світлофорів. Ви пробували перейти вулицю Рокосовського біля магазину "Сіверський"? Зробити це пішоходу потрібно за 19 секунд. Навіть якщо йти звичайним кроком – ледве встигаєш (при тому, що у той же час машини можуть здійснювати поворот), а якщо є проблеми з ногами (травми, вік), то максимум що ти встигнеш – спуститися від зупинки до дороги...

Але ж і пішоходи, дійсно небезгрішні. Дуже часто я бачу людей, які переходять дорогу на "червоний", іноді за 10-15 секунд до "зеленого". Я називаю таких пішоходів "безсмертними", тому що, з моєї точки зору, 10 секунд очікування не варті того, щоб ризикувати життям.

Дістається і велосипедистам. У Чернігові не вистачає ані велоінфраструктури, ані велокультури. Значну частину весни велодоріжки були засипані піском. У деяких місцях вже почала стиратися розмітка, та й ті ж пішоходи часто йдуть по велодоріжці, як по тротуару.

Звичайно, проблеми є наслідком одна з іншої. Я цілком уявляю, що тому велосипедисту, який вдарив мене на тротуарі, набридло їздити по засипаним піском доріжках, або на велодоріжці об'їжджати перешкоди у вигляді пішоходів, водіям, що не поступилися мені дорогою, могли кілька разів її перебігти (у невстановленому місці) пішоходи, а тим пішоходам, які поспішають на "червоний", швидше за все, не часто поступаються водії.

Здавалося б, замкнуте коло? Так, але тільки в концепції взаємної неповаги. Якщо ви згодні на те, що водій (пішохід, велосипедист) – апріорі має роги, бороду і їсть траву, а ось ви самі (щоб  не зробили) – молодці й красені.

Однак саме ця концепція, якою б вона не була привабливою (завжди хочеться бути правим) призводить до тисяч смертей на дорогах України. І, як мені здається, концепцію потрібно міняти: велосипедистам потрібні чисті велодоріжки, по яких не їздять машини і не ходять пішоходи, пішоходам потрібно, щоб у встановленому місці у них було достатньо часу щоб безпечно перейти дорогу, водіям бажано, щоб під їх колеса ніхто не кидався, а поступаючись пішоходу на переході вони не ризикували отримати удар ззаду.

Однак все це можливо тільки, якщо концепцію взаємної неповаги ми змінимо на концепт взаємної поваги.

 Як думаєте, українці, ми з цим впораємося, або воно нам не потрібно (адже нас більше 40 мільйонів, а на дорогах за півроку загинуло "всього" 1237 чоловік, й це не ми)?..

Коментарів ще немає